قیام امام حسین(ع) حرکت اعتراضی امام حسین(ع) علیه حکومت یزید بن معاویه (لعنت الله علیه) بود که به شهادت او و یارانش در دهم محرم سال ۶۱ قمری و اسارت خانوادهاش انجامید. این حرکت با خودداری امام حسین(ع) از بیعت با حاکم مدینه بهعنوان نماینده یزید و خروج از مدینه در رجب سال ۶۰ قمری آغاز شد و با برگشت اسیران به مدینه پایان یافت.
قیام امام حسین(ع) سبب شکلگیری قیامهایی علیه حکومت بنیامیه شد و در سقوط آن نقش داشت. شیعیان هر ساله در سالگرد این واقعه، مراسمهای مختلفی برگزار میکنند. رواج آیینهای عزاداری، شکلگیری ادبیات عاشورایی، ساخت بناها و اماکن مذهبی، تولید آثار هنری و تقویت روحیه ظلمستیزی از تأثیرات این واقعه بر جامعه و فرهنگ شیعی به شمار میآید.
هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام چنانکه در وصیتش به محمد بن حَنَفیّه آمده است بازگرداندن جامعه اسلامی به مسیر صحیح و مبارزه با انحرافات بوده است. با این حال تشکیل حکومت، شهادت، حفظ جان و خودداری از بیعت با یزید از دیگر اهداف وی شمرده شده است.
واقعه کربلا به نبرد امام حسین(ع) و یارانش با سپاه کوفه در محرم سال ۶۱ق اشاره دارد. این واقعه که در پی بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید بن معاویه رخ داد به شهادت امام حسین(ع) و یارانش و نیز اسارت اهلبیتش منجر شد. امام حسین(ع) در رجب سال ۶۰ق برای بیعت نکردن با حاکم مدینه به همراه خانواده و تعدادی از بنیهاشم از مدینه خارج شد و به مکه رفت و حدود چهار ماه در مکه بود. در این مدت نامههای دعوت اهالی کوفه به دست او رسید. از این رو در ۸ ذیالحجه راهی کوفه شد. او پیش از رسیدن به کوفه، از پیمانشکنی کوفیان باخبر شد و پس از برخورد با سپاه حر بن یزید ریاحی به سمت کربلا رفت و در آنجا با لشکری روبهرو شد که عبیدالله بن زیاد، آن را به سوی او فرستاده بود. دو سپاه در ۱۰ محرم با هم جنگیدند. پس از آن که امام حسین و یارانش شهید شدند بازماندگان او را به اسارت بردند.
زمینه قیام
برخی از پژوهشگران عامل اصلی قیام امام حسین(ع) را انحراف جامعه اسلامی از باورهای دینی و اخلاقی اسلام دانستهاند. چراکه در دوره امویان، ارزشهای جاهلی و قبیلهای در کسب قدرت و نیز اختلافات قبیلهای بهخصوص اختلاف بنیهاشم و بنیامیه دوباره قوت گرفته بود.
همچنین معرفی یزید از سوی معاویه به عنوان خلیفه و اصرار یزید برای بیعت گرفتن از امام حسین(ع) از دیگر علل و زمینههای این قیام بود. امام حسین(ع) یزید را شایسته خلافت نمیدانست و معرفی او به عنوان خلیفه را برخلاف صلحنامه امام حسن با معاویه میدانست چراکه در صلحنامه آمده بود که معاویه حق ندارد برای خود جانشینی تعیین کند.
اهداف و برنامههای قیام
امام حسین(ع)
إنّي لَم أخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً و إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ في اُمَّةِ جَدّي اُرِيدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهي عَنِ الْمُنكَرِ و أسِيرَ بِسيرَةِ جَدّي وَ أبي عَليِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السّلام
و من از روی طغیان، فسادانگیزى و ستمکارى قیام نکردم، تنها براى اصلاح در امّت جدّم به پا خواستم. مىخواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم على بن ابىطالب رفتار نمایم.
به گفته محمد اسفندیاری تاریخپژوه (زاده ۱۳۳۸ش) در کتاب «عاشوراشناسی» هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام عاشورا احقاق حق، امر به معروف و نهی از منکر، احیای سنت و از بین بردن بدعت بود. همچنین آیتالله خامنهای هدف امام حسین(ع) را بازگرداندن جامعه اسلامی به مسیر صحیح خود و مبارزه با انحرافات بزرگ دانسته است. به اعتقاد او میان هدف و نتیجه خلط شده است چرا که نتیجه این هدف تشکیل حکومت یا شهادت بود در حالی که برخی این دو را هدف امام حسین میدانند.
به گفته اسفندیاری بحث درباره هدف امام حسین(ع) به صورت جدی با نگارش کتاب شهید جاوید متداول شد. او معتقد است این هدف و برنامه امام حسین خلط شده است. از این رو از برنامه امام حسین(ع) برای رسیدن به هدفش با عنوان اهداف درجه دوم یاد کرده و در این باره هفت نظریه را گردآوری کرده است:
تشکیل حکومت
بر اساس این دیدگاه امام حسین(ع) برای تشکیل حکومت قیام کرد. نعمتالله صالحی نجفآبادی (۱۳۰۲- ۱۳۸۵ش) در کتاب شهید جاوید نخستین هدف امام حسین(ع) از قیامش را تشکیل حکومت دانسته است. او معتقد است که سید مرتضی از متکلمان شیعه نیز همین دیدگاه را داشته است. به گفته سید مرتضی امام حسین(ع) پس از اصرار مردم کوفه و مشاهده توانایی آنان و ضعف حکومت کوفه دعوت آنها را پذیرفت. او معتقد است که اسباب پیروزی امام حسین(ع) فراهم بود؛ اما حوادث بعدی، ماجرا را خلاف آنچه انتظار میرفت، رقم زد. هنگامی که عهدشکنی کوفیان آشکار شد، امام حسین(ع) تصمیم به بازگشت و متارکه درگیری گرفت همانگونه که امام حسن(ع) چنین کرد. اما متارکه جنگ از او پذیرفته نشد. گفته شده این دیدگاه با علم غیب امام سازگار نیست چرا که لازمه آن این است که امام حسین نمیدانست که پیروز نمیشود. در پاسخ گفته شده که امام حسین به شهادت و عدم پیروزی خود علم داشت اما مأمور بود بر اساس علم عادی عمل کند.
شهادت
برخی معتقدند که هدف امام حسین(ع) از قیام شهادت بوده است البته از شهادت تفسیرهای مختلفی شده است:
شهادت سیاسی: بر اساس این نظریه امام حسین(ع) با شهادت خود در پی سلب مشروعیت از حکومت یزید و نجات اسلام از دست امویان بود. و با این اقدام خود مردم را علیه حکومت وا داشت. به گفته محمد اسفندیاری این مشهورترین نظریه است و طرفداران زیادی دارد. علی شریعتی، میرزا خلیل کمرهای، مرتضی مطهری، سید رضا صدر، جلالالدین فارسی، سید محسن امین، هاشم معروف الحسنی، آیتالله صافی گلپایگانی و محمدجواد مغنیه از معتقدان به این نظریه شمرده شدهاند.
شهادت فدیهای: برخی بر این باورند که امام حسین(ع) به شهادت رسید تا گناهکاران را شفاعت کند و آنها را به درجات معنوی برساند. چنانکه در مسیحیت نسبت به کشته شدن عیسی(ع) برخی چنین دیدگاهی دارند. شریف طباطبایی، ملامهدی نراقی، ملاعبدالرحیم اصفهانی از معتقدین به این نظریهاند. همچنین از نظر برخی امام حسین کشته شد تا مردم برای او گریه کنند و بهاین وسیله به راه راست هدایت شوند.
شهادت عرفانی: بر اساس این دیدگاه امام حسین(ع) قیام کرد تا به نعمتِ شهادت برسد. و دیگران (یارانش) را نیز به این نعمت برساند. در این تفسیر سخنی از مبارزه نیست بلکه تفسیری سیاستزدایانه از قیام ارزیابی شده است. سید بن طاووس، فاضل دربندی، صفیعلی شاه، عمان سامانی و نَیِّر تبریزی تفسیر عرفانی از قیام امام حسین(ع) ارائه کردهاند.
شهادت تکلیفی: برخی قیام امام حسین(ع) را رمزآلود معرفی میکنند که از جانب خدا مأمور به شهادت بود اما هدف آن برای بشر روشن نیست و سرّ آن را فقط خدا میداند.
در نقد نظریه شهادت گفته شده که این نظریه با گزارشهای تاریخی که امام حسین(ع) از جان خود دفاع میکرد و نمیخواست خود را به کشتن دهد سازگار نیست.
حکومت و شهادت
برخی معتقدند که هدف امام حسین(ع) از قیام ترکیبی از حکومت و شهادت بود. از نظر این گروه امام حسین با هدف تشکیل حکومت قیام کرد. اما هنگامی که از نبود یار و یاور مأیوس شد هدف خود را به شهادت تغییر داد.
برخی نیز معتقدند که هدف سیاسی، طرح چهارمرحلهای بود. مرحله اول از زمان حرکت از مدینه به سوی مکه است که ویژگی آن اعتراض به حاکمیت یزید است. مرحله دوم از هنگام تصمیمگیری برای رفتن به سوی کوفه تا برخورد با سپاه حر است که قصد تصرف کوفه و عراق را دارد. مرحله سوم از هنگام برخورد با سپاه حر تا مواجهه با سپاه کوفه است که به گریز از دست ابن زیاد میاندیشد و مرحله چهارم هنگام مواجهه با سپاه کوفه است که شهادت را برمی گزیند.
آثار و پیامدها
قیام امام حسین (ع) منجر به آثاری شد، برخی از آنها عبارتند از:
احیای دین اسلام و سنت پیامبر
برخی از نویسندگان مهمترین اثر قیام امام حسین(ع) و شهادت او را احیای دین اسلام دانستهاند. به گفته امام خمینی اگر واقعه کربلا رخ نمیداد یزید بن معاویه دین اسلام و سنت پیامبر(ص) را وارونه جلوه میداد.
شکلگیری حرکتهای اعتراضی علیه حکومت بنیامیه
پس شهادت امام حسین(ع) حرکتهای اعتراضی علیه امویان شکل گرفت. به گزارش تاریخ طبری آغاز قیام علیه بنیامیه مربوط به سال ۶۱ق است که پس از شهادت امام حسین(ع) همواره گروهی از مردم برای گرفتن انتقام او اقداماتی انجام میدادند. نخستین اعتراض، برخورد عبدالله بن عفیف ازدی با ابن زیاد بود. او در مسجد کوفه به سخنرانی ابن زیاد که امام حسین(ع) را کذاب خوانده بود اعتراض کرد و او و پدرش را دروغگو خواند. همچنین بر اساس گزارشی در تاریخ سیستان، مردم سیستان با شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) علیه حاکم سیستان که برادر عبیدالله بن زیاد بود شورش کردند. مردم مدینه نیز در سال ۶۳ق به رهبری عبدالله بن حَنظَلة بن ابیعامر علیه حکومت یزید بن معاویه شورش کردند. علی بن حسین مسعودی تاریخنگار قرن چهارم، قتل امام حسین(ع) را از عوامل شورش مردم مدینه میداند.
قیام توابین
قیام توابین پس از واقعه عاشورا با هدف خونخواهی امام حسین(ع) و شهدای کربلا، در سال ۶۵ق به رهبری سلیمان بن صرد خزاعی به وقوع پیوست. هنگامی که لشکر توابین به کربلا رسید، از اسبها پیاده شدند و گریان خود را به قبر امام(ع) رسانده و اجتماع پرشوری را تشکیل دادند. سلیمان در میان آنان گفت: خدایا تو شاهد باش که ما بر دین و راه حسین(ع) و دشمن قاتلان او هستیم.
قیام مختار
مختار ثقفی در سال ۶۶ق، به خونخواهی امام حسین(ع) قیام کرد و شیعیان کوفه با وی همراه شدند. او در قیامش از دو شعار یا لثارات الحسین و یا منصور اَمِت استفاده کرد. در این قیام بسیاری از عاملان واقعه کربلا از جمله عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد، شمر بن ذیالجوشن و خولی و حرمله کشته شدند.
قیام زید بن علی
قیام زید بن علی بن حسین علیه حکومت امویان شکل گرفت. زید با تکیه بر بیعت پانزده هزار نفر از اهالی کوفه در سال ۱۲۲ق علیه هشام بن عبدالملک، خلیفه اموی، قیام کرد. شیخ مفید از علمای شیعه، انگیزه اصلی زید بن علی را از قیام بر ضد حکومت بنیامیه، خونخواهی امام حسین(ع) دانسته است.
تأثیر قیام کربلا در سقوط امویان
قیام کربلا در سقوط امویان تأثیر داشت. چرا که مردم امویان را عامل واقعه کربلا میدانستند. امام حسین(ع) نیز قیامش را علیه حاکمیت یزید عنوان کرده بود او با تعابیری مانند و علیَالاسلام السلام و مطرح کردن سگبازی و مشروب خواری یزید حاکمیت او و بنیامیه را زیر سوال برد.
عباسیان نیز یکی از دلایل اصلی قیام علیه امویان را خونخواهی امام حسین(ع) عنوان کرده بودند.
منبع: ویکی شیعه